A Waldorf óvodák életét a ritmus szervezi. Van ritmusa a napnak, a hétnek, a hónapnak és az évnek is. A gyerekeknek ez biztonságot, stabil kapaszkodót ad, hiszen őket könnyen megrémítheti egy-egy váratlan helyzet, nem előkészített élmény. Ezt küszöböli ki az óvoda azzal, hogy egy jól ismert, könnyen megjegyezhető,követhető ritmust ad a kezükbe. Nem egy percnyi pontosságot megkövetelő beosztásra kell itt gondolni, hanem egy olyan rugalmas rendre, melyben gyerek is, felnőtt is tudja, mi a dolga, hol a helye.
Lássuk, mire gondolok!
Napi ritmus:
9.30-ig- a gyerekek fogadása, szabad játék, bekapcsolódás a napi tevékenységbe
Az óvónő mindenkit személyesen fogad reggelente, szán arra időt, hogy az újonnan érkezőket megölelgesse, beszéljen velük pár szót, mielőtt a gyerekek elkezdenék az aznapi kézműves tevékenységet vagy bekapcsolódnának a szabad játékba. Ez utóbbi kettő a délelőtt szervező eleme.
A szabad játékot a Waldorf-módszerű óvodák rendkívül fontosnak tartják a gyerekek fejlődése szempontjából. Az önálló, nem irányított játék a leginspirálóbb a gyermeki elmének!
A kézműves tevékenységek naponta váltakoznak- kréta-rajz, gyapjúkép-készítés, kenyérsütés, gyurmázás, vízfestékkel való festés. Ezeket úgy válogatták össze, hogy a kreatív gondolkodás mellett a kéz finommotorikáját, a türelmet, összpontosítást erősítsék.
9.30-10.30- tízórai, reggeli kör, mese, készülődés az udvarra
Mivel gondolom, a tízórai fogalmát és mibenlétét nem kell túlmagyaráznom, a reggeli körrel kezdem. Ez alatt a Waldorf-óvodákban egy nagyon meghitt, bensőséges csoportmunkát értenek, melyben helyet kap a kötetlen beszélgetés, az euritmián alapuló mozgás és a mese is. Utóbbi mindig az évkör éppen megélt szakaszához kapcsolódó történet.
A reggeli kör zárásaként a csoport a gyertyafényes évszakasztal köré gyűlve mondja el az idevaló verset:
Égi tünemény
Hajnalszóra száll.
Segít minket napsugár
Dalra kelni már!
Szép aranyedény, szétömlik a fény.
A nap arany reggelén szépen szóljak én!
10.30-12.00- Játék a szabadban
Az udvari játékot ugyanaz jellemzi, mint a bentit: szabadság. Természetesen az óvónők figyelnek, vigyáznak a gyerekek testi épségére, de nem akadályozzák őket az önálló játékban például azzal, hogy csoportjátékot kezdeményeznek. Ha csoportjátékot akarnak játszani a gyerekek, fognak is, ne aggódjunk!
A csoport minden nap kimegy a szabadba, ez alól nem kivételek az esős vagy havas napok sem. Hiszen a gyerekeknek ezeket az élményeket is meg kell tapasztalniuk, friss levegőre, nagyobb térben mozgásra pedig naponta szükségük van.
A szabadban eltöltött idő végét a harangszó jelzi, melynek kondulásaira a játékokat összeszedve bevonul a csoport ebédelni.
12.00-15.00- Ebéd, ebéd utáni pihenés
Az ebéd utáni alvás nem kötelező! A gyerekek a saját ritmusukban alhatnak (vagy nem), nem kell a plafont bámulniuk két órán keresztül. A hamarabb felkelők csendben lefoglalják magukat, rajzolnak, az iskolába készülők a "vizsga"-munkájukkal foglalatoskodnak.
15.00-17.00- uzsonna, szabad játék, a gyerekek folyamatos hazaengedése
Uzsonna után az év világosabb hónapjaiban a szülők az udvarról vihetik el a gyermeküket, akik egyébként a csoportszobában töltik a nap ezen szakaszát. Mindkét helyen szabadon választott játékokkal tölthetik az idejüket.